Så lyckades Lush Sverige digitalisera, förenkla & förbättra etikettering av sina produkter
Lush är ett globalt kosmetikföretag som är känt för sina handgjorda, etiskt producerade
produkter. I Sverige driver Lush flera butiker och har höga krav på tydlig produktinformation, spårbarhet och enhetlig varumärkesprofil i sina butiker.
Effektiv och enhetlig produktmärkning med fjärrstyrda
etikettvågar
Lush Sverige har regelbundet säsongs- och högtidsbetonade kampanjer. Både med bra
priser på sina nuvarande produkter men också med många tillfälliga och specifika t.ex. tvålar för jul eller badbomber för Halloween. För att effektivisera arbetet behövde de en modern lösning som skulle:
● Ge exakt och tydlig produktinformation på etiketter, inklusive innehållsförteckning,
vikt och pris, samt att Läkemedelverkets regelverk gällande hudprodukter efterföljs.
● Minska och förenkla det manuella arbetet i butikerna vid produktändringar och
lansering av nya produkter.
● Säkerställa att all information var konsekvent och korrekt, oavsett vilken butik.
● Möjliggöra fjärrstyrning av vågarna från huvudkontoret.
● Minimera eventuella driftstopp.
Allvågs helhetslösning - digitalisering av etikettvågar och produktinformation
Med sin långa erfarenhet i branschen och i detta fall just etikettvågar, etikettering,
helhetstänk och etikettdesign levererade Allvåg en komplett lösning som underlättar för
samtliga Lush-butiker i Sverige:
● Lättanvända och tydliga etikettvågar som klarar av Läkemedelverkets krav på
märkning av hudvårdsprodukter.
● Centraliserad programmering – All inmatning av nya artiklar med tillhörande
information görs av produktansvarig från huvudkontoret, vilket eliminerar behovet av
lokal inmatning i respektive butik samt säkerställer alla produkters korrekta innehåll.
● VPN-router fanns i varje butik – detta möjliggör säker och stabil uppkoppling till
vågarna för fjärrstyrning och uppdateringar.
● Support och utbildning – Allvåg tillhandahöll utbildning till personal både på
huvudkontoret och i butikerna, samt teknisk support vid driftsättning. Butikerna har
tillgång till support året runt.
● Lagerhållning av vågar – Allvåg lagerhåller vågar som kan skickas samma dag till
butik. Detta minimerar eventuella driftstopp
Resultat: Sparad tid och enhetlig produktmärkning i alla butiker
Med sin nya våglösning där kampanjer, prisuppdateringar, ändringar och annat lätt hanteras, både av ansvarig personal på huvudkontoret samt butikspersonalen på plats, är Lush Sverige förberedda för framtiden. Allvåg hjälpte till med att få till:
● Tidsbesparing i butik: Etikettvågar som kräver minimalt underhåll. Uppdateringar
sker automatiskt via huvudkontoret.
● Enhetlig och professionell produktmärkning: Genom centraliserad hantering har
alla butiker samma information och samma utformning av etiketter. Lush svartvita
logotyp finns nu även med på etiketten. Det bidrog till att de fick ett genomgående
grafiskt uttryck.
● Säker och pålitlig kommunikation: VPN-anslutningen som fanns på plats sedan
tidigare för kassasystem garanterar att vågarna är uppdaterade och att support
enkelt kan ges på distans.
● Högre kvalitetssäkring: Alla kunder kan lita på att varje produkt innehåller korrekt
information och användarinstruktioner och att produkterna följer Läkemedelverkets
lagkrav för kosmetikprodukter.
● Nya butiker kan lättare komma igång: Med den centraliserade programmeringen
av produkter kan alla artiklar enkelt skickas till en ny butik.
Tack vare Allvågs helhetslösning har Lush Sverige idag etikettvågar som förenar säker
märkning av produkter och design med effektivitet. Med fjärrstyrning av vågarna och
korrekta uppdateringar är butikerna nu bättre rustade för en framtid där både hållbarhet och teknik står i centrum.
Letar du också efter en lösning för att effektivisera etikettering och produktmärkning?
Kontakta oss på Allvåg redan idag!